یکی از مشکلاتی که شرکتهای دانش بنیان با آن دست و پنجه نرم میکنند عدم حمایت و خریداری محصولات آنها توسط خریداران و بازار هدف است که علاوه بر فرهنگسازی برای خرید محصول داخلی، نیاز به بازاریابی بهتر دارد. همچنین از سوی دیگر با رفع موانعی همچون قرار گرفتن در مناقصات برای محصولات بار اول و ترک تشریفات مناقصات میتوان قدم بزرگی در راستای حمایت از محصولات شرکتهای دانش بنیان برداشت.
ما در مطالب گذشته راجع به حمایتهای مختلف از شرکتهای دانشبنیان صحبت کردیم و در این مقاله به ترک تشریفات مناقصات میپردازیم.
بازاریابی و فروش موضوعی مهم در هر کسبوکار و بهخصوص در حوزه دانشبنیان محسوب میشود. اگر شرکتهای دانش بنیان تصور کنند که با گرفتن مجوزهای لازم و انجام کارهای فنی کار تمام شده، اینطور نیست و این تنها 30 درصد از کار محسوب میشود و بخش اصلی و مهم بحث بازاریابی و فروش است که هر شرکت باید به طور جدی آن را در دستور کار قرار دهد و پیگیری کند.
یکی از راههایی که شرکتهای دانش بنیان برای معرفی محصول خود میتوانند به کار گیرند این است که محصول را توسط بازاریابان بین مشتریها و جامعه هدف توزیع کنند و آنها دربارهی چگونگی کیفیت محصول بازخورد بدهند که اگر ایرادی وجود داشت رفع کنند، تا بتوانند محصول را ارتقاء دهند. همچنین از سویی با تقویت بخش بازاریابی ابتدا مشتریهای بالقوه شناسایی شوند و سپس با دادن نمونه و مشخصات فنی و حتی گاهی با قراردادن محصول در اختیار آنها محصول خود را معرفی کنند. در مجموع، فرایند جذب مشتری جزء فرایندهای سخت و زمانبر محسوب میشود که شرکتها با تلاش و صبر میتوانند به نتیجه مطلوب خود برسند. همچنین از سوی دیگر اگر شرکتی توانایی تولید محصولی را برای بار اول دارد و خریدار هم برای آن محصول وجود دارد با استعلام از معاونت علمی میتواند ترک تشریفات مناقصات کند و محصول خود را ارائه دهد.
به عبارت دیگر شرکتهای دانشبنیانی که توانایی تولید محصولات فناورانه و راهبردی را داشته باشند و محصولشان برای نخستین بار در کشور به تولید رسیده باشد، میتوانند از خدمات کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهرهمند شوند.
وظیفه کارگروه تولید بار اول
کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف رفع موانع و مشکلات موجود بر سر راه شرکتهای دانشبنیان برای مشارکت و حضور در مناقصات دولتی، ترک تشریفات قوانین و مقررات عقد قرارداد و برگزاری مناقصات راهاندازی شده است.
اگر شرکتها بتوانند محصول مورد نظر را با کمترین حجم اقتصادی و با کمترین فاصله فناورانه نسبت به نمونه خارجی تولید کنند میتوانند از مزایای این کارگروه بهرهمند شوند. هدف از این کارگروه تولید یک کالا نیست بلکه هدف نهایی آن ایجاد یک بنگاه توانمند برای ساخت تجاری محصولات فناورانه است.
به گفته دبیر کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکنون بیش از یک هزار و 200 میلیارد تومان مجوز ترک تشریفات مناقصات صادر شده است. این اقدام برای ترغیب، تشویق و اقناع صنایع و دستگاههای دولتی برای قرارداد بستن با شرکتهای دانشبنیان است. همچنین در حال حاضر امکان صدور مجوز ترک تشریفات مناقصات در حوزه های فناورانه تا سقف 150 میلیارد تومان و برای حوزه انرژی تا 300 میلیارد تومان فراهم است.
فرایند تأیید ترک مناقصات
فرض کنید شرکت دانشبنیان شما توانایی ساخت محصول را دارد و در نظر دارد با اعلام نیاز از طرف خریدار شروع به ساخت محصول کند. کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری، با در نظرگرفتن اینکه محصول برای بار اول تهیه شده باشد شرکت و محصول را مورد بررسی و تأیید قرار میدهد. پس از آن خریدار میتواند بدون مناقصه خرید خود را انجام دهد و قرارداد ببندد. چون با تأیید معاونت علمی، ترک مناقصه صورت گرفته است دیگر مشکلی برای دستگاه دولتی به دلیل عدم برقرای مناقصه پیش نمیآید.
شرکتهای دانشبنیان و فناور ثابت کردهاند که میتوانند راهگشای کشور در روزهای بحرانی و تحریمها باشند. این مجموعهها در توسعه اقتصادی و ارتقای تابآوری و استقلال کشور نقشی اثرگذار دارند و توانمندی خود در این کار را به جامعه اثبات کردهاند. لذا رفع نیاز سازمانها و شرکتهای دولتی و صنایع به کمک محصولات دانشبنیان قدمی موثر در پاسخ به نیازهای کشور به کمک تخصص جوانان و متخصصان داخلی است.