شرکتهای دانش بنیان، کسب و کارهای دانش محوری هستند که با هدف تبدیل پایدار دانش به ثروت شکل گرفته و فعالیتهای اقتصادی آنها مبتنی و همراه با فعالیتهای تحقیق و توسعه در زمینه فناوریهای نو و پیشرفته است و از این طریق منجر به توسعه اقتصاد دانش محور در یک جامعه میشوند. یکی از مهمترین معضلات و مشکلات شرکتهای دانشبنیان، تجاری سازی محصولات، برند و فروش آنهاست.
ما در این مقاله به بررسی تجاری سازی محصولات شرکت های دانش بنیان میپردازیم. پس با ما همراه باشید!
تجاری سازی یعنی چه؟!
تجاري سازی عبارت است از تبديل يافتههاي جديد و ايدههاي پژوهشي به محصولات و خدمات و فناوريهاي قابل ارائه به بازار. به عبارت دیگر تجاریسازی محصولات دانش بنیان، به فرایندی گفته میشود که در آن محصولات و خدماتی که بر اساس دانشهای نوین و فناوریهای پیشرفته تولید شدهاند، به هدف سودآوری و به بازار عرضه میشوند. در این روند، افرادی که ایدههای نو و نوآورانه دارند، با استفاده از دانش و فناوریهای جدید، محصولات و خدماتی را طراحی و تولید میکنند که به طور قابل توجهی ارزش افزوده دارند و برای بازار مورد نظر جذابیت دارند.
بهطور مثال شرکت دانش بنیانی را در نظر بگیرید که دستگاه هوشمندی را برای تشخیص بیماریها طراحی کرده و اکنون به یک نتیجه مطلوب دست یافته است. این شرکت تصمیم دارد تا این دستگاهها را به آزمایشگاهها و بیمارستانها که بازار هدف این کسب و کار است، عرضه کند. به این فرایند، یعنی ایدهپردازی، طراحی اولیه، ارزیابی تولید، انتخاب بازار هدف و عرضه به بازار تجاریسازی طرح های دانش بنیان گفته میشود.
اهمیت تجاریسازی
تجاری سازی به معنای تبدیل یک ایده، محصول یا خدمت به یک کسب و کار سودآور است. تجاری سازی برای هر کسب و کاری بسیار اهمیت دارد. در زیر به برخی از اهمیتهای تجاری سازی اشاره میکنم:
- افزایش درآمد: تجاری سازی محصولات و خدمات یک شرکت دانشبنیان، امکان تبدیل آنها به یک کسب و کار سودآور را فراهم میکند. با تبدیل ایدههای نوآورانه به کسب و کارهای پایدار، درآمد و سود شرکتها و کارآفرینان افزایش مییابد.
- ایجاد اشتغال: تجاریسازی محصولات، به ایجاد شغل برای افراد در صنایع مختلف کمک میکند و باعث افزایش اشتغال و کاهش بیکاری میشود.
- رشد اقتصادی: تجاریسازی محصولات دانش بنیان و نوآورانه، به رشد اقتصادی کشور کمک میکند. با ایجاد کسب و کارهای سودآور و افزایش درآمد، رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی منطقه و کشور تسهیل میشود.
- ارزش افزوده: تجاریسازی محصولات دانشبنیان، به افزایش ارزش افزوده محصولات کمک میکند. با به کارگیری دانش و فناوریهای نوین در تولید، محصولات با ارزش بیشتری تولید میشود که این امر به بهبود کیفیت زندگی افراد کمک میکند.
- رقابتپذیری: تجاریسازی محصولات دانشبنیان، به شرکتها کمک میکند تا در بازار رقابتی، رقابتپذیری بیشتری داشته باشند. با به کارگیری دانش و فناوریهای نوین در تولید، محصولات با کیفیت و هویت منحصربهفرد تولید میشود که این امر به افزایش رضایت مشتریان و کسب و کارهای شما کمک میکند.
- ایجاد ارتباط با مشتریان: تجاریسازی محصولات دانشبنیان، به کسب و کار کمک میکند تا با مشتریان خود در ارتباط باشند و نیازهای آنها را بشناسند. با ارائه محصولات با کیفیت و متناسب با نیازهای مشتریان، رابطه مثبت و پایدار با آنها برقرار میشود.
- افزایش شناخت برند: تجاریسازی محصولات دانشبنیان کمک میکند تا برند شرکت بهتر معرفی شود و شناخت آن را در بازار افزایش یابد. با استفاده از روشهای بازاریابی متنوع، مشتریان بیشتری به سوی برند کسب و کار جذب میشود.
شرکت دانش بنیان تجاری سازی
یکی از مهمترین معضلات و مشکلات شرکتهای دانش بنیان، تجاریسازی برند و فروش محصولات آنهاست. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با به کارگیری شرکتهایی که خدمات آنها در راستای سهولت در روند فعالیت و رونق کسب و کار شرکتهای دانشبنیان و یا فناور (غیر دانشبنیان) است، شرکتهایی را، با عنوان شرکتهای دانشبنیان تجاری سازی مورد تأیید قرار داده است.
به همین منظور در بخش تجاریسازی فهرست کالاها و خدمات دانشبنیان، قسمتی در خصوص شرکتهایی که با خدمات خود باعث رونق بخشیدن به کسب و کار شرکتهای دانشبنیان یا فناور میشوند، قرار داده شده است تا شرکتهای فعال در این حوزه بتوانند در مورد دستههای موجود و مورد تأیید در بخش تجاری اطلاعات کسب کنند و از این مشکل گذر کنند.
شرکت دانش بنیان تجاری سازی با بهرهگیری از دانش و فناوریهای نوین، به توسعه اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی افراد کمک میکند و با تجاری سازی محصولات دانش بنیان، به ارزشآفرینی، ایجاد شغل، افزایش درآمد و سودآوری کمک میکند.
چالشها در تجاری سازی محصولات دانش بنیان
فناوری و نوآوری یکی از عوامل مهم در موفقیت توسعه یک محصول می باشد. با این وجود، فرایند تجاری سازی این فناوریها اغلب به درستی صورت نمیگیرد. به عبارت دیگر، تجاری سازی موفق یک محصول جدید که با عدم قطعیتهای بسیاری در بازار مواجه است، چالش بزرگی برای شرکتها محسوب میشود. در کنار هزینههای گزافی که در پی رسیدن به محصول جدید، برای شرکت دانش بنیان تحمیل میگردد؛ شرایط اقتصادی به ویژه در صنعت، چالش دیگری است که فرایند تجاری سازی را برای شرکت دشوار میسازد.
لیستی از مهمترین چالشهای تجاری سازی محصولات دانش بنیان
- قوانين و مقررات حاکم فعلي بر کسب و کار شرکت های دانشبنیان
- عوامل سياسی
- شرايط اقتصادی کشور
- سرعت تغييرات تکنولوژيکی بسيار بالا
- چالشهای فرهنگی (مانند پذيرش يک محصول جديد، ميزان ريسک پذيری مشتريان و …)
- دسترسي به بازارهاي سرمايه
- اندازه بازار محصولات دانش بنيان
- فقدان پرسنل متخصص
- و …
در کل، تجاری سازی محصولات دانش بنیان، به شما کمک میکند تا به بهبود کسب و کار خود بپردازید، بازار خود را گسترش دهید و برای رقابت در بازار رقابتی، آماده شوید. برای مشاوره در حوزه تجاری سازی با کارشناسان ما تماس بگیرید.