دانش‌بنیان شو!

سوالات متداول

لیست سوالات متداول

کالاها و خدمات شرکت باید دارای چه شرایطی باشد تا به‌عنوان کالا و خدمات دانش‌بنیان پذیرفته شود؟

کالاها و خدمات دانش‌بنیان مورد تایید باید هم‌زمان حائز سه شرط زیر باشد:

  • سطح فناوری: کالاها و خدمات باید در حوزه فناوری‌های بالا یا متوسط به بالا باشد.
  • مرحله تولید: کالاهای ارایه شده،‌ باید در حال تولید بوده یا حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی (دارای قابلیت بررسی فنی)‌ ساخته‌شده باشند. همچنین خدمات، باید دارای اسناد فروش باشد.
  • تسلط بر دانش فني: شرکت باید طراحی اساسی و قابل‌توجهی مبتنی بر فعالیت‌های تحقیق و توسعه انجام داده باشد.
منظور از شرط «سطح فناوری» چیست؟

کالاها و خدمات باید در حوزه فناوری‌های بالا یا متوسط به بالا باشند به این معنا که دانش فنی طراحی و ساخت نمونه‌ی آزمایشگاهی یا دانش فنی فرآیند تولید محصول به دلیل پیچیدگی فنی:

1–  به سختی قابل کپی‌برداری بوده و کسب آن از موانع اصلی ورود شرکت‌های دیگر به بازار باشد.

2–  نیازمند تحقیق و توسعه قابل توجه توسط تیم فنی خبره، برای کسب آن باشد.

3- منجر به ایجاد خواص یا کارکردهای پیچیده‌ای در محصول شده باشد.

دبیرخانه مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان به منظور راهنمایی شرکت‌های متقاضی، فهرستی از کالاها و خدمات حائز سطح فناوری تحت عنوان فهرست کالا و خدمات دانش‌بنیان آماده کرده که از طریق سایت دانش‌بنیان‌شو منتشر شده است. (لینک دسترسی)

فهرست کالا و خدمات دانش‌بنیان چیست؟

فهرست کالا و خدمات دانش بنیان، فهرستی است که بعنوان محصولات در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده بالا و پیچیدگی فنی بالا، به تصویب کارگروه می‌رسد. آخرین نسخه این فهرست از طریق سایت اطلاع رسانی دانش بنیان قابل دسترسی است. (لینک دسترسی)

منظور از شرط «طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه» چیست؟

شرکت باید طراحی اساسی و قابل توجهی مبتنی بر فعالیت­های تحقیق و توسعه، حداقل در یکی از موارد زیر انجام داده باشد:

الف- طراحی زیرسیستم اصلی کالا و خدمت

ب- طراحی یکپارچه‌سازی کالا و خدمت

ج- طراحی فرآیند (یا تجهیزات) تولید کالا و خدمت، مشروط به پیچیده بودن این فرآیند (یا تجهیزات) تولید

لازم به ذکر است، معیارهای فوق با توجه به حوزه فناوری محصولات شرکت‌ها، به‌صورت تفصیلی و عملیاتی در بسیاری از حوزه‌ها تبیین شده‌اند که شرکت‌ها جهت سنجش کالاها و خدمات محصولات خود با معیارهای دانش‌بنیان، از آن‌ها استفاده نمایند. (لینک دسترسی)

شرط «طراحی مبتنی بر تحقیق و توسعه» از چه روش‌هایی قابل اثبات می‌باشد؟

لازم است شرکت براساس فعالیت‌های تحقیق و توسعه بر روی محصول یا فرآیند/تجهیزات تولید، طراحی قابل توجهی انجام داده باشد. طراحی مذکور، باید براساس یک یا ترکیبی از روش­های زیر، انجام شده باشد:

1- طراحی داخلی: انجام طراحی مبتنی بر ایده و فعالیت­های تحقیق و توسعه شرکت.

2- مهندسی معکوس: انجام طراحی براساس فعالیت‌­های تحقیق و توسعه بر روی مهندسی معکوس محصول شرکت‌های دیگر.

3- انتقال فناوری به همراه ایجاد تغییرات اساسی: شرکت ابتدا دانش فنی را از طریق انتقال فناوری از مجموعه‌­های بیرون از شرکت (از طریق خرید لیسانس، خرید تجهیزات، دریافت آموزش از شرکت‌های دیگر و…) وارد کرده است، و در ادامه با انجام تحقیق و توسعه و طراحی، موفق به ایجاد تغییرات اساسی در محصول یا فرآیند یا تجهیزات پیچیده تولید، شده است.

شرکت‌های دانش‌بنیان «نوپا نوع 1» چه شرکت‌هایی هستند؟

شرکت‌های نوپا که دارای اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند یا دارای درآمد عملیاتی در اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند، در صورتی که حداقل یک «کالا یا خدمت یا فرآیند تولید یا تجهیز تولید» با فناوری در سطح 1 را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و مشروط به دارا بودن همه معیارهای ماده (1) آیین‌نامه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان، ساخته و ارایه نمایند، بصورت شرکت «نوپا نوع 1» تایید می­‌شوند.

شرکت‌های دانش‌بنیان «نوپا نوع 2» چه شرکت‌هایی هستند؟

شرکت‌های نوپا که دارای اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند یا دارای درآمد عملیاتی در اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود نیستند، در صورتی که حداقل یک «کالا یا خدمت یا فرآیند تولید یا تجهیز تولید» با فناوری در سطح 2 را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و مشروط به دارا بودن همه معیارهای ماده (1) آیین‌نامه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان، ساخته و ارایه نمایند، بصورت شرکت «نوپا نوع 2» تایید می­‌شوند.

شرکت‌های دانش‌بنیان «تولیدی نوع 1» چه شرکت‌هایی هستند؟

شرکت‌های متقاضی که در اظهارنامه سال مالی گذشته خود دارای درآمد عملیاتی هستند، در صورتی که حداقل (25) درصد از این درآمد، ناشی از فروش کالاها یا خدمات با فناوری در سطح 1 و حائز همه معیارهای ماده (1) آیین نامه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان باشد، بصورت شرکت «تولیدی نوع 1» تایید می‌شوند.

شرکت‌های دانش‌بنیان «تولیدی نوع 2» چه شرکت‌هایی هستند؟

– شرکت‌های متقاضی که در اظهارنامه سال مالی گذشته خود دارای درآمد عملیاتی هستند، با دارا بودن یکی از شرایط زیر، بصورت شرکت «تولیدی نوع 2» تایید می­شوند:

1- شرکت، حداقل یک «کالا یا خدمت یا فرآیند تولید یا تجهیز تولید» با فناوری در سطح 1 یا سطح 2 را حداقل در حد نمونه آزمایشگاهی و مشروط به دارا بودن همه معیارهای ماده (1)، ساخته و ارایه نماید.

2- شرکت مجری حداقل یک پروژه «مهندسی، پیمانکاری و ساخت»  (EPC)باشد، مشروط به اینکه حداقل (10) درصد از قیمت قراردادهای پروژه، ناشی از بخش‌های حائز همه معیارهای ماده (1) آیین نامه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

– در مورد شرکت‌هایی که در اظهارنامه مالیاتی سال مالی گذشته خود دارای درآمد عملیاتی بالایی باشند، لازم است حداقل (3) درصد از این درآمد، ناشی از کالاها، خدمات، فرآیند تولید یا تجهیزات تولید با فناوری در سطح 1 یا سطح 2 و حائز همه معیارهای ماده (1) آیین‌نامه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان، باشد. شرکت­هایی که حائز این شرایط نباشند، براساس پیوست (2) آیین نامه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان -که مربوط به شرکت­های مستعدد دانش‌نبیان(نوع 3) است- ارزیابی می‌­شوند.

در صورت تایید شرکت، آیا تمامی محصولات شرکت مشمول حمایت‌‌های قانون قرار می‌گیرند؟

خیر، تنها محصولاتی که به‌عنوان محصولات دانش‌بنیان تایید می‌شوند مشمول حمایت‌های قانون هستند. این محصولات از طریق کارتابل شرکت‌های تایید شده، قابل مشاهده هستند.

شرکت‌های مستعد دانش‌بنیان چه نوع شرکت‌هایی هستند و چه شرکت‌هایی توانایی مستعد دانش‌بنیان شدن را دارا می‌باشند؟

شرکت­های مستعدی که حائز معیارهای آیین‌نامه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان نباشند ولی در صورت ارائه فرصت و حمایت امکان کسب آنها را داشته باشند، در صورت احراز معیارهای ارزیابی ذکر شده در پیوست (2) آیین‌نامه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش‌بنیان، بصورت شرکت مستعد دانش‌بنیان (نوع 3) تایید می­شوند. مدت تاییدیه این شرکت­ها، (2) سال است.

– این شرکت‌ها شامل گروه‌های زیر می‌باشند:

الف- شرکت‌های در مسیر تکمیل دانش فنی یک محصول دانش بنیان

ب- شرکت‌هایی که دارای محصول دانش‌بنیان هستند اما همه‌ی تاییدیه‌ها یا آزمون‌های معتبر تاییدکننده محصول را کسب نکرده‌اند

پ- شرکت‌های تولیدکننده محصول غیردانش‌بنیان که قابلیت تولید محصول دانش‌بنیان را دارند

ت- شرکت­های فعال در زمینه تعمیر اساسی محصولات دانش‌بنیان پیچیده

ث- شرکت­های مجری پروژه‌های مهندسی، پیمانکاری و ساخت (EPC)

ج- شرکت‌های با درآمد عملیاتی بالا که نسبت فروش ناشی از محصول دانش‌بنیان به درآمد عملیاتی شرکت، کمتر از (3) درصد است

چ- شرکت­های مستقر در مناطق کمتر برخوردار

ح-شرکت­های فعال در حوزه علوم انسانی، خلاق و صنایع فرهنگی

خ- شرکت­های فعال در پارک‌ها و مراکز رشد علم و فناوری

آیا شرکت‌های نوع 2 و مستعد دانش‌بنیان می‌توانند از معافیت مالیاتی روی محصولات خود استفاده نمایند؟

شرکت های مستعد دانش‌بنیان از حمایت معافیت مالیاتی در هیچ شرایطی بهره‌مند نمی‌شوند. اما شرکت‌های نوع 2 در صورتی که درآمد حاصل از فروش محصولات دانش‌بنیان آن‌ها در آخرین سال مالی بیش از 500 میلیارد ریال باشد، از حمایت اعتبار مالیاتی بهره‌مند می‌گردند.

حمایتها و تسهیلاتی که شرکت‌های مستعد دانش ‌بنیان می‌توانند استفاده نمایند چیست؟

این شرکت‌ها در حال حاضر از معافیت مالیاتی، معافیت بیمه‌ای، معافیت گمرکی، تسهیلات سربازی و تسهیلات واگذاری اراضی صنعتی بهره‌مند نمی­گردند.

این شرکت‌­ها از سایر حمایت­های موجود از جمله تسهیلات گمرکی، تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی (تا سقف مشخص)، جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری، استقرار در کاربری مسکونی، خدمات توانمندسازی، گواهی انطباق و گواهی محصول، بیمه‌های بازرگانی، حمایت‌های کانون پتنت (تا سقف مشخص) و اعتبار استفاده از خدمات آزمایشگاهی بهره‌مند می‌باشند.

شرکت‌های فعال در زمینه پروژه‌های «مهندسی، پیمانکاری و ساخت» (EPC) در چه صورتی تایید می‌شوند؟

– در صورتی که شرکت مجری حداقل یک پروژه «مهندسی، پیمانکاری و ساخت» (EPC) باشد، مشروط به اینکه حداقل (10) درصد از قیمت قراردادهای پروژه ناشی از بخش‌های حائز همه معیارهای ماده (1) آیین‌نامه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان باشد، به صورت نوع 1 یا نوع 2 تایید می­گردد.

– شرکتهای مجری پروژه‌های «مهندسی، پیمانکاری و ساخت» (EPC) ، در صورت دارا بودن شرایط زیر به صورت مستعد دانش‌بنیان تایید می‌­شوند:

  • طراحی مفهومی، طراحی پایه یا طراحی تفصیلی حداقل یک پروژه اخیر شرکت، حائز شرایط ماده (1) آیین‌نامه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت های دانش بنیان باشد.
  • شرکت حداقل (10) درصد از قیمت قراردادهای پروژه مذکور در بند قبل را از محصولات تایید شده شرکتهای دانش بنیان، تامین نموده باشد.
شرکت‌ها چگونه وارد فرآیند تمدید می‌گردند؟

الف) دسترسی ثبت‌نام برای شرکت­های نوع یک و مستعد دانش‌بنیان، بعد از گذشت دو سال از تاریخ تایید و یا به تشخیص دبیرخانه کارگروه شرکت­ها و موسسات دانش‌بنیان باز شده و وارد فرآیند ارزیابی تمدید می‌گردد. در آن زمان برای شرکت پیامک اطلاع‌رسانی ارسال می‌شود. شرکت موظف است در مدت یک هفته نسبت به بروزرسانی اطلاعات کارتابل خود اقدام و درخواست جدید ارزیابی را به دبیرخانه کارگروه شرکت­ها و موسسات دانش‌بنیان ارسال نماید.

ب) شرکت­های نوع دو بعد از گذشت سه سال از تاریخ تایید و یا به تشخیص دبیرخانه کارگروه شرکت­ها و موسسات دانش‌بنیان وارد فرآیند ارزیابی می‌گردند.

ارزیابی این نوع از شرکت‌ها به دو روش صورت می‌گیرد:

ب-1:‌‌­­­­ براساس تشخیص شوراهای تخصصی، اگر شرکت با اطلاعات و محصولات قبلی قابلیت تایید داشته باشد، با همان وضعیت قبلی بررسی و مورد تایید قرار می‌گیرد. این کار جهت تسهیل فرایند ارزیابی این شرکت­ها انجام می‌گیرد و البته اگر شرکت، محصولات و ادعاهای جدید داشته باشد می­تواند درخواست بررسی مجدد بدهد.

ب-2: براساس تشخیص شوراهای تخصصی، اگر شرکت شرایط بررسی با اطلاعات و محصولات قبلی را نداشته باشد، دسترسی ثبت‌نام شرکت باز می‌گردد. در آن زمان برای شرکت پیامک اطلاع رسانی ارسال می‌شود. شرکت موظف است در مدت یک هفته نسبت به بروزرسانی اطلاعات کارتابل خود اقدام و درخواست جدید ارزیابی را به دبیرخانه کارگروه شرکت­ها و موسسات دانش‌بنیان ارسال نماید.

شرایط تایید شرکت‌ها در فرآیند تمدید چگونه است؟

شرکت­ها در فرآیند تمدید بر اساس آخرین آیین‌نامه ارزیابی شرکت­ها و موسسات دانش‌بنیان بررسی می‌گردند. بدیهی است ممکن است که بر اساس آخرین آیین‌نامه ارزیابی برخی شرکت­های تمدیدی، شرایط شرکت­های دانش‌بنیان را کسب نکرده و عدم تایید گردند.

* کلیه درخواست­های شرکت‌های متقاضی دانش‌بنیان (اولین بار، تمدیدی و بررسی مجدد)، بر اساس آخرین آیین‌نامه ارزیابی منعکس شده در سامانه دانش‌بنیان بررسی می‌شوند.

آیا تاییدیه و استاندارد برای محصولات دانش بنیان الزامی است؟

دارا بودن تاییدیه و استاندارد برای شرکت‌ها ذاتا الزامی نیست، با این حال ممکن است کارشناس فنی بدون مشاهده تاییدیه یا استاندارد محصول، قادر به ارزیابی و تایید محصول نباشد. بعنوان نمونه، کارشناس فنی نتواند یک محصول حوزه دارو را بدون مشاهده تاییدیه‌های آزمایشگاهی، از نظر فنی تایید کند. لذا در برخی موارد تاییدیه و استانداردها ضروری است.

واحدهای خلاق به چه واحدهایی گفته می شود؟

واحدهای خلاق، اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی هستند که در حوزه صنایع خلاق، فرهنگی، علوم اجتماعی و علوم انسانی فعالیت دارند و از مهارت های انسانی، نوآوری و فناوری های نوین برخوردار هستند و نسبت به ارائه محصولات (کالا و خدمات) نوآورانه و یا با بهره برداری از فناوری های نوین و الگوهای جدید کسب و کار اقدام می نمایند. 

این واحدها شامل دو بخش اصلی می باشند:
شرکت ها و موسسات خلاق: 
اشخاص حقوقی غیر دولتی (شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی) هستند که در حوزه صنایع خلاق، فرهنگی، علوم اجتماعی و انسانی فعالیت دارند و از مهارت های انسانی، نوآوری و فناوری های نوین برخوردار هستند و نسبت به ارائه محصولات (کالا و خدمات) نوآورانه و یا با بهره برداری از فناوری های نوین و الگوهای جدید کسب و کار اقدام می نمایند. 
اشخاص خلاق: اشخاص حقیقی که در حوزه صنایع خلاق، فرهنگی، علوم اجتماعی و انسانی فعالیت دارند و از مهارت، نوآوری و تجربه در این زمینه برخوردار هستند و از دانش و مهارت خود در زمینه کسب و کار در حوزه های تخصصی صنایع خلاق به گونه ای اثربخش بهره برداری می نمایند. 

آیا در برنامه توسعه زیست بوم واحدهای خلاق، برای معرفی محصولات خلاق حوزه هایی پیش بینی شده است؟
  • صنایع دیداری و شنیداری 
  • بازی رایانه ای، ویدئویی و موبایلی
  • اسباب بازی و سرگرمی 
  • یادگیری، فناوری آموزشی
  • هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی
  • طراحی 
  • معماری
  • چاپ، نشر و نوشت افزار 
  • مد و پوشش
  • واقعیت افزوده، مجازی، ترکیبی
  • صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی
  • گیاهان دارویی و طب سنتی 
  •  تجهیزات توانبخشی و ورزشی
  •  علوم انسانی کاربردی سازی شده (نوآوری اجتماعی، مهندسی اجتماعی، علم داده های بزرگ در علوم انسانی و اجتماعی)
  •  سلامت، غذا و محیط زیست (تغذیه، نوشیدنی، سلامت و سبک زندگی)
  • ارائه دهنده خدمات زیرساخت غیر دولتی که در تسهیل و توسعه کسب و کار و فعالیت های اقتصادی زیست بوم و واحدهای خلاق تاثیر گذارند. خانه های خلاق و نوآوری (تسهیل و توسعه دهنده کسب و کارها و استارتاپ های نوپا و کسب و کارهای اشخاص حقیقی) – (خدمات تخصصی بازارپردازی (مرچندایزینگ)، رندرینگ، استودیوهای تخصصی …) 
  • الگوهای نوین کسب وکار (با اولویت کسب و کارهای IT محور) کسب و کارهای دیجیتال، فروشگاه ها، نمایشگاه ها و عرضه کنندگان محصولات و خدمات بر بستر فضای دیجیتال، فناوری اطلاعات و فضای مجازی (اپیاده سازی برنامه های واکنشگرا): عبارت است از خلق مزیت رقابتی مبتنی بر نوآوری در مدل کسب درآمد، تولید و فرآیندها، کاهش هزینه‌ها، مدیریت زنجیره تامین، بازاریابی، متمایزسازی محصولات، خدمات، تجاری سازی و کاربردی سازی هنرهای تجسمی، علوم اجتماعی و انسانی و سایر فعالیت‌هایی که منجر به ساختارهای جدید در الگوهای کسب ‌وکار بنگاه می‌شود و عموماً مبتنی بر بکارگیری مؤثر ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و داده های بزرگ در حوزه‌های خدمات و نیز سایر کسب‌ وکارهای جدید از جمله نوآوری اجتماعی، خدمات کسب‌ وکار جدید در حوزه‌های اولویت‌دار و صاحب مزیت کشور نظیر کشاورزی، سلامت اجتماعی، خوراک، گیاهان دارویی، حفاظت از محیط زیست، افزایش بهرهوری، دسترسی برابر به منابع، بهینه سازی مصرف و … می‌باشد. 
  • سایر صنایع خلاق و فرهنگی (متناسب با ماهیت و جایگاه آن) به تصویب کارگروه خواهند رسید.
شاخص های الزامی جهت پذیرش شرکت های خلاق چیست؟
  • شخصیت حقوقی: دارا بودن یکی از شخصیت‌های حقوقی مطابق تعاریف قانون تجارت
  • خصوصی بودن: موسسات و شرکت های دولتی که بیش از 50 درصد سهام آنان متعلق به دولت و شرکتها و موسسات دولتی و نهادهای عمومی باشند، مشمول این آئین نامه نمی باشند.
  • دامنه محصولات خلاق و نوآور: محصولات یا خدمات متقاضیان در دامنه صنایع خلاق تعریف شده که مطابق با بند 7-1  این آئین نامه باشند.
  • محصول و خدمات شرکت دارای نوآوری باشد: باید ارزش افزوده اصلی محصول و خدمات شرکت ناشی از نوآوری باشد به طوری در بررسی ارزش اصلی برند یا هزینه محصول متوجه نوآوری بوده و در صورتی که نوآوری از محصول کنار گذاشته شود با محصولات مشابه تفاوتی نداشته، قابلیت رقابت ویژه ای نداشته یا عملکرد و مزیت محصول از آن سلب شود.

برخی از زیر شاخص های این بند شامل موارد زیر است:

  • دارای سطح متمایز نوآورانه بودن محصول/خدمت (حداقل در کشور): محصول/خدمت ارائه شده توسط شرکت باید حداقل در کشور نوآورانه بوده و سطح متمایزی نسبت به فعالیت‌های مشابه داشته باشد. همچنین نوع محصول و خدمات آن در کشور منحصر به فرد بوده و دارای رقبای مشابه نبوده یا نسبت به حجم بازار هدف دارای رقبا اندکی باشد.
  • دارای اثربخشی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی: این شاخص خود از زیرشاخص‌های زیر تشکیل شده است، که شرکت متقاضی باید حداقل واجد یکی از موارد زیر باشد:

الف) میزان اثربخشی، ممتد، مستقیم و ملموس محصول بر حل مسائل و نیازهای جامعه نظیر بهینه‌سازی مصرف انرژی و آب و اصلاح الگوی مصرف، کاهش سهم مصرف سوخت‌های فسیلی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، امنیت غذایی و غذای سالم، ارتقای سلامت، رفع مشکلات کم‌آبی و خشکسالی، مهندسی و نوآوری اجتماعی، نوآوری در حکمرانی، کنترل آلاینده‌های زیست‌محیطی، پسماند و حمل‌ونقل، کنترل ترافیک (آمد و شد)، کاهش تصادفات و نظایر آن
ب) دارا بودن ظرفیت مناسب صادراتی و سوابق صادراتی رسمی و دارا بودن شبکه یا زیرساخت فعالیت شرکت در بازار کشورهای هدف صادرات
پ) با توجه به نیازمندی های توسعه کشور به طور مستقیم نوع یا فعالیت محصول در اولویت های حمایتی و توسعه کشور از نظر معاونت علمی و فناوری و ستادهای توسعه فناوری آن باشد.(مثال: انیمیشن، گیم، گردشگری، مد، اسباب بازی، صنایع دستی، نوآوری اجتماعی، کسب و کارهای نوین)
ت) پتانسیل در ایجاد اشتغال پایدار، ممتد و کاهش مشاغل کاذب با ایجاد اشتغال مستقیم یا شبکه ای بیش از 50 نفر را داشته باشد.
ث) درآمد سالیانه مطابق اسناد مالی معتبر در آخرین سال مالی منتهی به ارزیابی بیش از 10.000 میلیون ریال باشد که بطور مستقیم از کالا و خدمات صنایع خلاق باشد.
ج) کسب و کار خود را در زمینه ایجاد شبکه شغلی و کارآفرینی در استان ها و مناطق محروم و کم برخوردار کشور، مناطق روستایی و حاشیه شهرها، و بهره برداری و توانمندسازی زنان، کودکان کار، افراد کم توان سالمندان و معلول و سایر اقشار آسیب پذیر جامعه طراحی و توسعه داده باشد. 
چ) اقبال زیاد جامعه و یا وجود ظرفیت های بزرگ مشتریان، شبکه کاربران و ذینفعان یا ایجاد داده بزرگ با قابلیت تحلیل در جهت ایجاد درآمد برای شرکت ها در بازار را دارا باشد.

  • مهارت و توانمندی نیروی انسانی: برخورداری از نیروی انسانی متخصص و توانمند (نیروی انسانی تمام وقت و پاره وقت) متناسب با محصولات و خدمات شرکت.
     
  • تجاری سازی و کارآفرینی: ایده و محصول تجاری سازی شده باشد و از طریق این تجاری سازی؛ کسب و کار، اشتغال و کار آفرینی ایجاد شده باشد.
نحوه پذیرش شرکت های خلاق چگونه است؟

 به دو صورت امکان پذیر است:

1- معرفی متقاضیان از سوی مراجع تشخیص صلاحیت شناسایی و معرفی شرکت های خلاق:

شرکت های عضو یکی از مراجع تشخیص صلاحیت (مطابق با لیست منتشر شده در وب سایت برنامه و فرم ثبت نام آنلاین) می بایست هنگام تکمیل فرم آنلاین تیک مربوط به آن مرجع را بزنند.

2- ارایه درخواست مستقیم:

شرکت هایی که عضو هیچ یک از مراجع تشخیص صلاحیت نیستند در هنگام تکمیل فرم آنلاین، تیک عدم عضویت را خواهند زد، تا درخواست مستیم خود را ارسال نمایند. برای ارسال درخواست مستقیم می‌توانید با مشاوران خود در دانش‌بنیان‌شو تماس بگیرید.

آیا شرکت های دانش بنیان هم می‌­توانند محصولات و خدمات خود را معرفی نمایند؟

بله. برای سایر محصولات و خدمات شرکت های دانش بنیان که دانش بنیان نشده اند، این امکان پیش بینی شده است. شرکت های دانش بنیان می بایست حتما در مستندات خود، تصویر از حساب کاربری دانش بنیان بخش کالا/خدمت ارزیابی شده را ارائه نمایند.

از زمان معرفی شرکت از سوی مراجع تشخیص صلاحیت به دبیرخانه تا تایید آن چه زمانی طول خواهد کشید؟

با توجه به اینکه در برخی موارد، در پرونده های معرفی شده از سوی مراجع تشخیص ممکن است نقص مدارک یا ابهاماتی وجود داشته باشد، لذا جهت بررسی اجمالی مستندات ارسال شده، مهلت حدودا 10 الی 14 روز کاری در نظر گرفته شده است. ضمنا تا زمانی که شرکت معرفی شده در چرخه بررسی باشد و ثبت نهایی نشده باشد، پیگیری های شرکت می بایست تنها از طریق مرجع تشخیص صورت بگیرد.


فرآیند بررسی و ارزیابی درخواست پذیرش خلاق شامل مراحل زیر است:

بایگانی و بررسی اولیه درخواست: 14 روز کاری
چرخه تکمیل مدارک: در صورت نقص در مدارک شرکت، پیامک تکمیل مدارک به شماره همره مدیرعامل که در فرم درخواست درج شده است ارسال میگردد. در این مرحله مهلت 30 روزه بابت تکمیل مدارک برای شرکت ها در نظر گرفته شده است.
در صورت کامل بودن پرونده و یا پس از گذراندن چرخه تکمیل مدارک، پرونده به کارشناس ارزیاب ارجاع می شود که برای این مرحله نیز مهلت 14 روز کاری در نظر گرفته شده است.

مدارک مورد نیاز در فرایند ثبت نام شرکت خلاق چیست؟

 مدارک مورد نیاز به سه دسته کلی تقسیم میشود:

مستندات ثبتی شرکت شامل اساسنامه یا اظهارنامه ثبت شرکت، آگهی روزنامه رسمی، آگهی آخرین تغییرات
مستندات مربوط به شرح محصول/خدمت درخواستی شامل: کاتالوگ محصول و هرگونه مستندات در خصوص شرح قابلیت های محصول، تصاویر، لینک های دسترسی و در برخی موارد در صورت لزوم فاکتور یا قرارداد رسمی فروش محصول یا ارائه خدمت
رزومه و سوابق مرتبط با حوزه درخواست شامل سوابق کاری، مجوزهای اخذ شده، افتخارات یا مقامات کسب شده، سوابق ارزیابی های انجام شده روی شرکت یا محصول و …

مراجع تشخیص صلاحیت شناسایی و معرفی شرکت های خلاق کدام هستند؟

مراجع تشخیص صلاحیت اشخاص حقوقی واجد صلاحیت تخصصی برای ارزیابی و نظارت که از سوی دبیرخانه، صلاحیت آن‌ها احراز شده باشد.


شرکت و موسسات خلاق مشمول این برنامه از طریق مراجع تشخیص صلاحیت، شناسایی و پس از ارزیابی و انطباق با شاخص های مصوب در این آئین نامه بر اساس گزارش ارزیابی تکمیل شده به دبیرخانه معرفی می گردند، تا پس از تصویب دبیرخانه به عنوان شرکت خلاق شناخته شوند.  
پذیرش مراجع تشخیص صلاحیت بر اساس درخواست آنها و ماهیت فعالیت و عملکرد در زیست بوم خلاق و حوزه تخصصی و مهارتی مرتبط و در صورت دارا بودن شرایط زیر پس از تصویب دبیرخانه، انجام می شود.

  • مراجع تشخیص صلاحیت باید در ساختار خود دارای فرآیند ارزیابی یا دسته بندی شرکت ها و افراد باشند. مجموعه هایی نظیر موارد زیر:
  1. صندوق‌های پژوهش و فناوری و سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر
  2. توسعه دهنده های کسب و کار مانند خانه های خلاق و نوآوری، شتابدهنده ها، کارخانه های نوآوری، پارک های علم و فناوری دارای صلاحیت 
  3. سایر مجموعه های موثر در توسعه کسب و کارهای مرتبط با حوزه های مندرج در 7-1 که علاوه بر تخصصی بودن فعالیت، دارای نظام ارزیابی و رتبه¬بندی در ساختار خود باشند.
  • مراجع تشخیص صلاحیت باید دارای سابقه فعالیت و عملکرد موثر و متناوب در حوزه فعالیت خود باشند. از جمله: مانند خانه های خلاق و نوآوری، شتابدهنده ها، استارتاپ استودیوها، مراکز نوآوری مرتبط با توسعه کسب و کار علاوه بر دارا بودن تعداد اعضاء متناسب با ظرفیت خود باید دارای حداقل سه خروجی موفق باشند. 

نکته مهم: دبیرخانه مسئولیت تصویب یا رد صلاحیت مراجع تشخیص صلاحیت، شرکت‌ و موسسات و اشخاص حقیقی معرفی شده از سوی مراجع تشخیص صلاحیت به عنوان واحد خلاق را بر عهده دارد.

آیا امکان درخواست دانش بنیان/ خلاق شدن برای یک محصول یا خدمت بصورت همزمان وجود دارد؟

بله؛ شرکت ها می توانند به صورت همزمان درخواست دانش بنیان و یا خلاق شدن محصول/خدمت خود را به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام نمایند. چنانچه محصول پذیرش دانش بنیان بگیرد، شرکت موظف است موضوع را به دبیرخانه شرکت های خلاق اطلاع دهد. در اینصورت از لیست خلاق خارج خواهد شد.

محصولات و خدمات خلاق از چه حمایت هایی برخوردار خواهند شد؟

خدماتی از جنس توسعه بازار محصولات و خدمات، تسهیلات مرتبط با فضای کسب و کار، خدمات صادارتی برای شرکتهای توانمند، پشتیبانی مالی و جذب سرمایه و برخی خدمات از مراکز همکار حمایتی دبیرخانه خلاق

روش دریافت خدمات به چه صورت است؟

خدماتی مانند تسهیلات نظام وظیفه، استقرار در امکان با کاربری مسکونی، حمایت از حضور در نمایشگاه های تخصصی داخلی که در قالب یک قانون مشخص می باشند از طریق اطلاعیه درج شده در وب سایت برنامه قابل دسترسی می باشند. برخی حمایت ها مانند استقرار در پارک های علم و فناوری و خدمات بیمه تکمیلی بر حسب اطلاعیه در بازه های زمانی قابل دسترس می باشند.

شرکت‌های غیردانش‌بنیان از چه خدماتی می‌توانند استفاده کنند؟

صندوق نوآوری و شکوفایی بر اساس اسناد بالادستی به صورت مستقیم صرفاً امکان ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان را دارد. حمایت از شرکت‌های غیردانش‌بنیان (از جمله شرکت‌های فناور، خلاق و …) از مسیرهای زیر امکان‌پذیر است:
1.    دریافت خدمات از صندوق‌های پژوهش و فناوری (لیست صندوق‌های پژوهش و فناوری در سایت www.rtfunds.ir)
2.    استفاده از مدل هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری (مشارکت غیر مستقیم) از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری دانش‌بنیان
3‌    استفاده از خدمت فروش اقساطی (لیزینگ / استصناع ی اسفارش ساخت) به عنوان خریدار محصول دانش‌بنیان
4.    حضور رایگان در رویدادهای تبادل فناوری که توسط صندوق نوآوری برگزار می‌شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان از چه خدمات و حمایت‌هایی توسط صندوق نوآوری و شکوفایی بهره‌مند می‌شود؟

خدمات و حمایت‌های صندوق در چهار دسته اصلی «تسهیلات»، «ضمانت‌نامه»، «سرمایه‌گذاری» و «توانمندسازی (بلاعوض)» قابل ارائه به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌باشد. جزئیات، انواع و شرایط استفاده از حمایت‌های صندوق در سایت صندوق نوآوری و شکوفایی موجود است.

نحوه استفاده از خدمات صندوق به چه صورت است؟ نیاز به مراجعه حضوری به صندوق است؟

ثبت درخواست جهت استفاده از خدمات صندوق از طریق سامانه غزال صندوق انجام می‌شود و نیازی به مراجعه حضوری به صندوق نیست.

خدمات توانمندسازی صندوق شامل چه خدماتی است؟

خدمات توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی، دربردارنده حمایت‌های بلاعوض صندوق برای ارتقای توانمندی‌های فنی و مدیریتی شرکت‌های دانش‌بنیان است. این حمایت‌ها در قالب خدمات متنوع به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود و پرداخت آن به صورت پسینی (پس از دریافت خدمت و ارائه اسناد مثبته به صندوق) است.
در حال حاضر خدمات توانمندسازی صندوق در 7 دسته «یادگیری»، «مشاوره»، «رتبه‌بندی رقابت‌پذیری (عارضه‌یابی)»، «حفاظت از مالکیت فکری»، «مشاوره و اخذ استانداردها و مجوزهای تخصصی و صادراتی»، «توسعه بازار» ، «رویدادها و شبکه‌سازی» به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود.
1)يادگيری: مشتمل بر دوره‌های آموزشی و کارگاهی مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان است و شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از حمایت بلاعوض صندوق در این خدمت، می‌توانند با هزینه کمتری در دوره‌های آموزشی شرکت کنند. این خدمات به صورت آنلاین و حضوری ارائه می‌شود.
همچنين شركت‌‌های دانش‌بنيان در صورت داشتن شرايط لازم (ازجمله حضور حداقل 10 نفر از کارکنان شرکت در دوره) می‌توانند دوره‌های تخصصی مورد نظر خود را در محل شركت برگزار کنند و از حمايت بلاعوض صندوق برای برگزاری دوره آموزشی بهره‌مند گردند. برای كسب اطلاعات بيشتر به پورتال توانمندسازی، بخش خدمات یادگیری مراجعه نماييد.
2)مشاوره: این خدمت، امکان بهره‌برداری شرکت‌های دانش‌بنیان از خدمات مشاوره  برای حل مسائل و مشکلات شرکت در ابعاد مختلف را فراهم می‌کند و شرکت‌ها می‌توانند به صورت ساعتی از این خدمات بهره‌مند شوند. این خدمات به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری در حوزه‌های مختلف ارائه می‌شود. برای كسب اطلاعات بيشتر به پورتال توانمندسازی، بخش خدمات مشاوره مراجعه کنید.
3)رتبه‌بندی رقابت‌پذیری (عارضه یابی): در قالب این خدمت، تحلیلی جامع و کامل از ابعاد مختلف مدیریتی شرکت انجام می‌شود و زمينه شناخت قوت‌ها، ضعف‌ها و مسائل اصلی شركت دانش‌بنيان فراهم می‌شود. در عارضه‌یابی پایه، دید مناسبی نسبت به مسائل اساسی شرکت ايجاد می‌شود. در مرحله بهبود، ضمن ریشه‌یابی عارضه‌های اصلی، اقداماتی برای بهبود پیشنهاد داده می‌شود. در مرحله توسعه، بر فرآیند توسعه بلندمدت شرکت نظارت می‌شود، اقدامات پیشنهادی کنترل و اصلاح می‌شود و پیشرفت اقدامات محاسبه و اندازه گیری می‌شود. براي كسب اطلاعات بيشتر به پورتال توانمندسازی، بخش خدمات رتبه‌بندی رقابت‌پذیری مراجعه کنید .
4)حفاظت از مالکیت فکری: عبارت است از ممیزی مالکیت فکری، ثبت اختراع، ثبت نشان تجاری و ثبت طرح صنعتی. برای كسب اطلاعات بيشتر به پورتال توانمندسازی، بخش حفاظت از مالکیت فکری مراجعه کنید .
5) حمایت از مشاوره، اخذ و تمدید استانداردها و مجوزهای تخصصی و صادراتی: شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای تجاری‌سازی و توسعه بازار محصولات و خدمات خود، می‌توانند از حمايت بلاعوض صندوق برای مشاوره، اخذ و تمدید استانداردها و مجوزهای تخصصي محصولي و صادراتی بهره‌مند شوند. برای كسب اطلاعات بيشتر به پورتال توانمندسازی، بخش اخذ استانداردها و مجوزهای تخصصی و صادراتی مراجعه کنید .
6) توسعه بازار: صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای کمک به توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان از حضور آن‌ها در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، نمایشگاه‌های دائمی خارجی، اعزام و پذیرش هیأت‌های تجاری حمایت بلاعوض می‌کند. شركت‌های دانش‌بنيان می‌توانند با توجه به حوزه فعاليت خود از اين حمايت‌ها بهره‌مند شوند. برای كسب اطلاعات بيشتر به پورتال توانمندسازی، بخش حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی داخلی و خارجی مراجعه کنید .
7) رویدادها و شبکه‌سازی: صندوق نوآوری و شکوفائی با هدف شبکه‌سازی و کمک به تجاری‌سازی و توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان و با رویکرد اطلاع‌رسانی فرصت‌های موجود در اکوسیستم نوآوری و فناوری برای ارائه توانمندی‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیان یا اعلام نیازهای فناورانه صنایع بزرگ کشور و نیز انتقال تجربیات شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های تخصصی از برگزاری رویدادهای تبادل فناوری حمایت می‌کند. همچنین صندوق به منظور تسهیل حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازارهای خارجی، از دریافت یا تمدید کارت بازرگانی حمایت می‌کند.

شرکت دانش بنیان برای دریافت ضمانت نامه باید واجد چه شرایطی باشد؟
  • دانش بنیان بودن عنوان قرارداد
  • نداشتن اقساط معوق و چک برگشتی، عدم شمول ماده 141 قانون تجارت و … الزامی است.
  •  شرایط صدور ضمانت‌نامه با توجه به اعتبار شرکت مشخص می‌شود.
  • در ارزیابی اولیه توسط صندوق، شرکتهای دانشبنیان با توجه به شرایط هر شرکت به بانک عامل مورد نظر ارجاع داده می شود.
ضمانت نامه چيست؟

قرارداد یا سندی است که به موجب آن صادر کننده (ضامن) حسب درخواست متقاضی (شرکت دانش بنیان) تعهد می‌کند بدون هیچ قید و شرطی، عندالمطالبه یا در سررسید معین مبلغ معینی وجه نقد از بابت موضوع خاصی که مربوط به مضمون عنه است به ذینفع (مضمون له) یا به حواله کرد او پرداخت کند.

صندوق چگونه ضمانت نامه صادر می نماید؟

صندوق از طریق بانک های عامل که با آنها تفاهم نامه همکاری منعقد نموده است، اقدام به تسهیل صدور ضمانت نامه می کند.به عنوان مثال بانک های عامل؛ سینا، تجارت، آینده و صادرات.

 

انواع ضمانت‌نامه‌های صندوق شامل چه مواردی می‌شود ؟

(1)    ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه/مزایده
سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و عمومی، خرید مايحتاج عمده و فروش وسايل و لوازم مازاد بر احتياج خود و همچنين انجام طرح‌هاي ساختماني و ساير موارد مشابه را با درج آگهي رسمي در جرايد کثيرالانتشار و روزنامه هاي محلي از طريق مناقصه يا مزايده انجام مي‌دهند. لذا اينگونه موسسات به منظور جلوگيري از انصراف داوطلب برنده مناقصه يا مزايده از امضاي قرارداد، از شرکت‌کنندگان در مناقصه يا مزايده مي‌خواهند به همراه پيشنهادات خود ضمانت نامه بانکي ارائه نمايند. این نوع ضمانت‌نامه بر حسب مورد، ضمانت نامه شرکت در مزایده یا مناقصه نامیده مي‌شود.
بهترین شرایط صدور ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه و مزایده توسط صندوق صفر درصد ودیعه و مابقی چک وسفته می باشد که که این شرایط به وضعیت اعتباری شرکت ارتباط دارد.
صندوق برای انواع ضمانت‌نامه و بدون محدودیت تعداد درخواست، تا سقف 30 درصد تخفیف کارمزد صدور از بانک‌های عامل اخذ می‌نماید.

(2)    ضمانت‌نامه حسن انجام کار
پس از انجام مناقصه، کارفرما جهت تضمین حسن انجام کار توسط پیمانکار از وی ضمانت نامه حسن انجام تعهدات / کار تقاضا می‌کند. اين ضمانت‌نامه معمولاً تا پس اتمام قرارداد و پایان دوره گارانتی نزد كارفرما باقي مي‌ماند و در صورتي كه پيمانكار نتواند به تعهدات خود عمل نمايد و پروژه را انجام دهد كارفرما مي تواند خسارت خود را مطابق ضمانت نامه از بانك مطالبه كند.
در بهترین شرایط صدور ضمانت نامه حسن انجام کار/تعهدات، میزان ودیعه 10 درصد مبلغ ضمانت‌نامه است که 5 درصد توسط صندوق و 5 درصد توسط شرکت و مابقی آن با چک وسفته از طرف شرکت است که این شرایط به وضعیت اعتباری شرکت ارتباط دارد.
نرخ کارمز صدور ضمانت‌نامه توسط بانک شامل 30 درصد تخفیف کارمزد می‌باشد.

(3)    ضمانت‌نامه پیش‌پرداخت
بعد از تعیین برنده مناقصه معمولاً، کارفرما جهت کمک به پیمانکار و تسریع در روند اجراي پروژه درصدي از مبلغ قرارداد را به پيمانكار پرداخت مي‌كند. بدين جهت پيمانكار بايد ضمانت‌نامه پيش پرداخت به كارفرما ارائه كند تا در صورت عدم اجراي تعهداتش كارفرما وجه ضمانت نامه را از بانك مطالبه و دريافت نمايد.
در بهترین شرایط میزان ودیعه در این ضمانت‌نامه 10 درصد مبلغ آن است که 5 درصد توسط صندوق و 5 درصد توسط شرکت و مابقی آن با چک وسفته از طرف شرکت است، که این شرایط به وضعیت اعتباری شرکت ارتباط دارد.
نرخ کارمز صدور ضمانت نامه توسط بانک شامل 30 درصد تخفیف کارمزد می باشد.

صندوق چگونه با متقاضیان مشارکت می‌کند؟

مدل مشارکت صندوق هم‌سرمایه‌گذاری است؛ هم‌سرمایه‌گذاری صندوق در ۲ قالب «مشارکت ۲ جزیی» و «مشارکت ۳ جزیی» اجرا می‌شود.

در مشارکت سه جزئی حالت علاوه بر عامل، یک نهاد همکار مانند شتابدهنده ، پژوهشکده، مرکز رشد و .. حضور دارد. حداقل آورده نهاد همکار پنج درصد سرمایه مورد نیاز است هدف از این مدل فراهم کردن امکان همکاری صندوق با نهادهای فعال در اکوسیستم نوآوری و دانش‌بنیان کشور است. به طور نمونه شتاب‌دهنده‌ها می‌توانند از طریق تعامل با یکی از عاملین سرمایه‌گذاری، موضوعات مشارکت پیشنهادی خود را به صندوق معرفی و جذب منابع کنند. بنابراین تمامی نهادهای علمی و پژوهشی کشور می‌توانند در صورت توافق با یک عامل سرمایه‌گذاری منابع مورد نیاز خود را دریافت نمایند.

تفاوت سرمایه‌گذاری با تسهیلات چیست؟

منظور از سرمایه گذاری و مشارکت در طرح ها، تأمین سرمایه لازم برای شرکت‌های دانش بنیان و نوآور و مشارکت در سود یا زیان احتمالی است. در سرمایه گذاری تعهدی برای بازپرداخت منابع دریافتی وجود ندارد و بدیهی است وثیقه ای نیز برای اصل یا فرع مبالغ تخصیص داده شده اخذ نخواهد شد. در این چارچوب صندوق در سود و زیان احتمالی برابر با سهم الشرکه خود سهیم است.

منظور از عامل کیست؟ چه اشخاص حقوقی واجد شرایط اخذ عاملیت‌اند؟

عامل هم ‏سرمایه‏ گذاری، صندوق‏های پژوهش و فناوری و یا سایر صندوق‏های مالی دارای مجوز قانونی هستند که طرف قرارداد صندوق در قرارداد هم‏‌سرمایه‏‌گذاری بوده و مسئولیت‏های غربالگری اولیه، ارایه طرح توجیهی به صندوق، عقد قرارداد سرمایه گذاری با موضوعات مشارکت و مسئولیت‏‎های مدیریتی، اجرایی و نظارتی بر موضوعات مشارکت را بر عهده دارند.

هم‌سرمایه‌گذاری به چه مفهومی است؟

اصطلاح هم‌سرمایه‌گذاری به مفهوم همراهی صندوق با یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای است. بنابراین صندوق به اتکای یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای اقدام به تخصیص منابع و سرمایه‌گذاری در یک موضوع مشارکت خواهد کرد. در این‌جا سرمایه‌گذاری که صندوق به عنوان سرمایه‌گذار حرفه‌ای می‌شناسد، عاملین سرمایه‌گذاری صندوق هستند. در این چارچوب نقش اصلی بر عهده عاملین سرمایه‌گذاری است و صندوق به عنوان هم‌سرمایه‌گذار به تشخیص، مدیریت و قدرت ارزیابی آنها اعتماد کرده و آنها را همراهی می‌کند.

چرا صندوق از هم‌سرمایه‌گذاری استفاده می‌کند؟

صندوق نوآوری و شکوفایی یک نهاد عمومی است. نهادهای عمومی با مشکلاتی مانند: فرایندهای پیچیده، انعطاف پایین در تصمیم‌گیری، عدم شناخت اقتضائات اکوسیستم دانش‌بنیان، محدودیت در ارائه خدمات، تغییرات مدیریتی و… مواجه هستند. از طرف دیگر مشارکت یک همکاری طولانی مدت است؛ در دوره همکاری نیاز است همه شرکا کاملا هماهنگ باشند و خود را با نوسانات و تحولات تطبیق دهند. بعلاوه ذات سرمایه‌گذاری خطرپذیر با محدودیت‌های نهادهای عمومی سازگار نیست. بنابراین در قالب هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی از دخالت مستقیم خود در بازار کاسته و بنگاهداری خود را به حداقل می‌رساند. در عین حال ریسک ایده‌های نوآورانه و موضوعات دانش‌بنیان را نیز از طریق تزریق منابع کاهش خواهد داد. در این قالب کلیه عملیات از ارزیابی تا خروج تحت مدیریت عاملین سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و حتی سهام صندوق نوآوری و شکوفایی در موضوع مشارکت نیز به نام عامل است.